O fortepianach i Niechcicach w Dworku Marii Dąbrowskiej

Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej zaprosiło na drugi wykład cyklu "Wokół Nocy i dni" 28 października o godz. 16:00 w Dworku Marii Dąbrowskiej w Russowie. Tym razem Michał Bruliński opowiedział o kulturowym fenomenie fortepianu, nie tylko u Niechciców.

Na doniosłość znaczenia fortepianu w dziewiętnastowiecznej kulturze polskiej złożyło się wiele rozmaitych czynników. Poza wielorakimi funkcjami muzycznymi, fortepian odgrywał także role niezwiązane bezpośrednio z „produkcją dźwięków”; bywał meblem użytkowym, elementem wystroju wnętrz, częścią posagu, rodzinną pamiątką, narodową relikwią, domowym „radioodbiornikiem”, wreszcie – emblematem statusu społecznego posiadacza. Większość z tych ról i funkcji dostrzec można na kartach „Nocy i dni”. W trakcie spotkania Michał Bruliński wprowadził słuchaczy w muzyczny świat Niechciców. Szczególną uwagę poświęcił turobińskim, kalinieckim i serbinowskim instrumentom, dziełom, które wykonywane były w tamtejszych salonach oraz słuchaczom i wykonawcom, których zobrazowała w „Nocach i dniach” Maria Dąbrowska, poddając krótkiej analizie ich świadomość estetyczną, biegłość pianistyczną i stosunek do samego instrumentu. Wykładowi towarzyszył muzyczny komentarz złożony z wybranych utworów, które pojawiały się na kartach powieści.

Michał Bruliński (UW, UMFC) – pianista, historyk, kulturoznawca, krytyk muzyczny. Ukończył studia pianistyczne w klasie prof. Ewy Pobłockiej i prof. Marii Gabryś na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina oraz historię w Kolegium Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim, gdzie obecnie pracuje nad doktoratem pt. „A to polska właśnie, czyli o fenomenie fortepianu w kulturze Królestwa Polskiego w latach 1831-1905”. Jego zainteresowania badawcze koncentrują się wokół społecznej historii i antropologii muzyki w XIX i XX wieku.

Jako pianista koncertował solo i kameralnie w Polsce m.in. w Filharmonii Narodowej, Studio Koncertowym Polskiego Radia S1, Łazienkach Królewskich oraz na Zamku Królewskim, a także w Czechach, na Ukrainie, w Niemczech, Danii i we Francji. Występował pod batutą M. Klauzy, M. Nałęcz-Niesiołowskiego, P. Sułkowskiego i P. Wajraka. Prowadzi zajęcia z fortepianu na macierzystej uczelni oraz klasę fortepianu w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie.

Obok działalności pianistycznej i naukowej zajmuje się także krytyką muzyczną – pisał m. in. dla Ruchu Muzycznego, Muzyki21 i Kwartalnika Kulturalnego Opcje. Od 2012 r. związany jest z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, gdzie realizował wraz z Markiem Brachą autorski cykl spotkań Fortepian (R)ewolucyjny. W sezonie artystycznym 2017/2018 współpracuje z Instytutem przy organizacji Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich w Radziejowicach oraz Kursów Mistrzowskich w Radziejowicach oraz I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na instrumentach historycznych.

Wykład Michała Brulińskiego pt. „Fortepian (nie tylko) u Niechciców – kilka refleksji nad fenomenem fortepianu w kulturze polskiej” odbył się 28 października o godz. 16:00 w Dworku Marii Dąbrowskiej w Russowie.

Muzeum Okręgowe Ziemi Kaliskiej w Kaliszu
ul. Kościuszki 12, 62-800 Kalisz
tel.: (62) 757 16 08
biuro@muzeumwkaliszu.pl

Script logo