Podczas naszego spaceru po russowskim parku nauczymy się rozpoznawać tutejsze gatunki drzew, a także poznamy historię dworskich parków, ich funkcje oraz rolę w życiu społecznym. Opowiemy o zamieszkujących te tereny owadach, ich potrzebach oraz zagrożeniach, z jakimi się borykają. Na zakończenie wspólnie stworzymy domki i poidełka, które będą wsparciem dla owadów.
Co oferujemy?
- spędzenie czasu wśród natury: miła odmiana od nauki w szkolnej ławce, dowiadujemy się nowych rzecz w otoczeniu przyrody i z dala od miejskiego zgiełku,
- obszerna gama tematów: rozpoznajemy gatunki drzew, poznajemy owady, ale także poznajemy historię dworskich parków,
- warsztaty ekologiczne: wspólnie budujemy domki i poidełka dla owadów, przy okazji dowiadujemy się, jak możemy wspierać różnorodność biologiczną w naszym otoczeniu
Szczegóły:
- wiek uczestników: grupy przedszkolne, uczniowie szkoły podstawowej
- czas trwania: 150 minut
- koszt: 15 zł/os.
Dla nauczycieli
Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Grupy przedszkolne:
- dziecko rozwija swoje zdolności sensoryczne, ucząc się rozpoznawać zapachy, kształty i tekstury różnych gatunków roślin (np. liści, kory) oraz zauważać owady.
- dziecko rozpoznaje kilka popularnych gatunków drzew, dzięki prostym wskazówkom dotyczącym ich liści i kory.
- dziecko uczy się, jakie potrzeby mają owady i jak ważne jest ich chronienie w ekosystemie.
- dziecko uczestniczy w tworzeniu prostych poidełek i domków dla owadów, rozwijając swoją kreatywność i ucząc się, jak wspierać naturę.
Szkoła podstawowa klasy 1-3:
- uczeń uczy się rozpoznawać różne gatunki drzew, poznają ich charakterystyczne cechy (np. kształt liści, kora).
- uczeń dowiaduje się, jakie funkcje pełniły dworskie parki: miejsce spotkań, odpoczynku czy wychowania.
- uczeń rozumie rolę owadów w ekosystemie oraz zagrożenia, z jakimi się borykają. Dowiaduje się, jakie owady zamieszkują park i jak dbać o ich ochronę.
- uczeń samodzielnie buduje domki i poidełka dla owadów, ucząc się, jak dbać o różnorodność biologiczną w otoczeniu.
Szkoła podstawowa klasy 4-8:
- uczeń nauczą się rozpoznawać drzewka i rośliny na podstawie ich szczególnych cech, a także dowiedzą się, jak różne gatunki współistnieją w ekosystemie parku.
- uczeń poznają historyczne znaczenie parków dworskich jako miejsc wypoczynku, edukacji i spotkań towarzyskich. Dowiedzą się, jak kształtowały one życie społeczne w dawnych czasach.
- uczeń będą potrafili wymienić zagrożenia, z jakimi borykają się owady w dzisiejszym świecie (np. zmiany klimatyczne, utrata siedlisk), oraz zrozumieją ich rolę w zachowaniu równowagi w ekosystemie.
- uczeń wezmą udział w budowie bardziej zaawansowanych domków i poidełek dla owadów, a także rozważą inne działania na rzecz ochrony bioróżnorodności w swoich społecznościach.