Podczas lekcji dowiadujemy się, jakie pyszności serwowała Żarnecka w Russowie na co dzień, a co przygotowywała na specjalne okazje, jak np. wizyta gości w niedzielę. Zapoznamy się z przepisami i dawnymi metodami przechowywania żywności, a także poznamy wyposażenie tradycyjnej kuchni dworskiej. Na zakończenie uczestnicy wspólnie przyrządzą lemoniadę.
Co oferujemy?
- kontakt z tradycją: poznajemy dawne potrawy, metody przechowywania żywności oraz akcesoria charakterystyczne dla kuchni dworskiej,
- kulinarne zajęcia praktyczne: uczestnicy uczą się prostych, tradycyjnych receptur i samodzielnie przygotowują lemoniadę,
- poznanie codziennego życia w dworku: dowiadujemy się jak wyglądały ceremonie kulinarne i poznajemy znaczenie posiłków w ówczesnym życiu społecznym
Szczegóły:
- wiek uczestników: grupy przedszkolne, uczniowie szkoły podstawowej
- czas trwania: 90 minut
- koszt: 15 zł/os.
Dla nauczycieli
Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Grupy przedszkolne:
- dziecko potrafi rozpoznać podstawowe składniki używane w dawnej kuchni (np. owoce, zioła, warzywa).
- dziecko rozwija zdolności sensoryczne poprzez wąchanie i próbowanie różnych smaków związanych z potrawami przygotowywanymi przez Żarnecką.
- dziecko ma okazję poznać, czym różni się jedzenie w dawnych czasach od współczesnego, na przykładzie potraw i napojów przygotowywanych w dworku.
- dziecko pracuje w grupach, pomaga innym w przygotowaniu prostych potraw, ucząc się zasad współpracy.
Szkoła podstawowa klasy 1-3:
- uczeń poznają dawne potrawy, dowiedzą się, jak przechowywano jedzenie oraz czym różniła się kuchnia dworska od tej współczesnej.
- uczeń będą samodzielnie przygotowywać lemoniadę, ucząc się podstawowych zasad gotowania oraz znaczenia wspólnego gotowania.
- uczeń dowiedzą się, jakie ceremonie kulinarne odbywały się w dworze, jakie potrawy były przygotowywane na specjalne okazje.
- uczeń będą współpracować, pomagając sobie nawzajem przy przygotowywaniu potraw i napojów, co sprzyja integracji i rozwoju umiejętności społecznych.
Szkoła podstawowa klasy 4-8:
- uczeń rozumie, jakie potrawy były charakterystyczne dla kuchni dworskiej, jakie metody przechowywania żywności były stosowane oraz jak wyglądało wyposażenie tradycyjnej kuchni.
- uczeń potrafi wyjaśnić, jak posiłki pełniły rolę społeczną, i jakie znaczenie miały ceremonie kulinarne w życiu dworskim.
- uczeń uczy się przygotowywać tradycyjną lemoniadę, poznając techniki kulinarne z dawnych czasów.
- uczeń widzi różnice między współczesnym podejściem do gotowania a dawnymi metodami, a także zastanowią się, jak współczesna kuchnia czerpie z tradycji.
- uczeń rozwija szacunek do historii, tradycji i dziedzictwa kulinarnego, ucząc się, jak ważna jest pamięć o przeszłości.