Podczas zajęć opowiemy o I wojnie światowej z perspektywy osobistych doświadczeń pisarki. Poruszymy takie zagadnienia jak zniszczenie Kalisza i internowanie legionistów w Szczypiornie, ale omówimy także walki na froncie wschodnim i polską działalność niepodległościową.
Warto podkreślić, że to na tle tych wydarzeń kształtowała się świadomość młodej działaczki i publicystki, a także jej najbliższych – męża, rodzeństwa i przyjaciół.

Co oferujemy?

  • interaktywne zajęcia: lekcja ma charakter konserwatorium, zachęcamy uczestników do zadawania pytań,
  • odniesienie I wojny światowej do regionu kaliskiego: analizujemy wydarzenia wojenne w konkretnym kontekście,
  • refleksję literacką: zgłębiamy osobiste doświadczenia pisarki i jej bliskich, szukamy ich odzwierciedlenia w literaturze i historii

Szczegóły:

  • wiek uczestników: uczniowie szkół ponadpodstawowych, studenci
  • czas trwania: 60 minut
  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli

Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Szkoły ponadpodstawowe:

  • uczeń zdobywa wiedzę na temat głównych wydarzeń I wojny światowej, ze szczególnym uwzględnieniem skutków wojny w regionie kaliskim oraz działalności polskich działaczy niepodległościowych.
  • uczeń umie przeanalizować, w jaki sposób osobiste doświadczenia pisarki (oraz jej najbliższych) wpłynęły na jej twórczość literacką, a także jak odzwierciedlają one szerszy kontekst historyczny.
  • uczeń potrafi wymienić najważniejsze wydarzenia I wojny światowej dotyczące regionu kaliskiego, w tym zniszczenie Kalisza oraz internowanie legionistów w Szczypiornie.
  • uczniowie potrafi scharakteryzować rolę polskich legionów, szczególnie w kontekście walk na froncie wschodnim, oraz przedstawić ich wpływ na rozwój polskiego ruchu niepodległościowego.
  • uczeń potrafi przeanalizować, jak osobiste przeżycia pisarki oraz jej bliskich znalazły odbicie w jej twórczości literackiej i jak kształtowały ich postawy wobec wojny i niepodległości.
  • uczeń potrafi zrozumieć, jak na tle wydarzeń wojennych kształtowała się tożsamość młodej działaczki, publicystki oraz jej najbliższych, z uwzględnieniem ich roli w tworzeniu świadomości narodowej.
  • uczeń rozwija umiejętność prowadzenia dyskusji na temat wpływu wojny na jednostki i społeczeństwo oraz przedstawiania wniosków na temat literackiego odzwierciedlenia tych doświadczeń.
  • uczeń aktywnie uczestniczy w zajęciach, zadaje pytania oraz prezentuje swoje refleksje na temat omawianych zagadnień.
  • uczeń rozwija umiejętność krytycznego podchodzenia do wydarzeń historycznych, rozumienia ich wpływu na jednostki i narody.