Przyjrzymy się wielkim przemianom społeczeństwa polskiego z czasów Bogumiła i Barbary z „Nocy i dni”. Zaproponujemy odczytanie powieści jako wielogłosu w dyskusji nad historią, a także nad obawami i nadziejami związanymi z przyszłością. Głosami swoich bohaterów Dąbrowska dokonuje refleksji nad położeniem i aspiracjami różnych klas społecznych, a także spuścizną narodu i projektami nowych form organizacji społeczeństwa.

Co oferujemy?

  • zajęcia z udziałem uczestników: każdy może zadawać pytania i formułować opinie, motywujemy wszystkich uczestników do udziału w dyskusji
  • analizę literacką: odczytujemy „Noce i dnie” jako dialog różnych głosów społecznych i refleksję nad przyszłością Polski,
  • współczesna interpretacja powieści: zastanawiamy się nad aktualnym znaczeniem przesłań w powieści i ich związkiem z aktualnymi problemami społecznymi

Szczegóły:

  • wiek uczestników: uczniowie szkół ponadpodstawowych, studenci
  • czas trwania: 60 minut
  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli

Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Szkoły ponadpodstawowe:

  • uczeń zdobywa wiedzę na temat przemian społecznych i historycznych, jakie zachodziły w Polsce na przełomie XIX i XX wieku, na przykładzie powieści „Noc i dnie” Marii Dąbrowskiej.
  • uczniowie umie analizować powieść Dąbrowskiej jako wielogłos, który przedstawia różne perspektywy społeczne i stanowi refleksję nad przyszłością Polski.
  • uczniowie potrafi rozpoznać i omówić bohaterów powieści „Noc i dnie” oraz ich miejsce w strukturze społecznej Polski, zwracając uwagę na różnice klasowe, ambicje i nadzieje.
  • uczeń potrafi zinterpretować przesłanie powieści w kontekście rozważań nad przyszłością Polski, analizując nadzieje i lęki bohaterów związane z nadchodzącą zmianą ustrojową i społeczną.
  • uczeń potrafi zidentyfikować aktualne problemy społeczne i odnosi je do przesłań zawartych w powieści, zastanawiając się, które aspekty tej refleksji są nadal aktualne we współczesnej Polsce.
  • uczeń aktywnie uczestniczy w dyskusji, formułując opinie na temat przeszłości i przyszłości społeczeństwa polskiego oraz uzasadniając swoje stanowiska na podstawie tekstu literackiego i współczesnych wydarzeń.
  • uczeń rozwija zdolność do refleksji nad przemianami społecznymi i politycznymi, zarówno w kontekście historycznym, jak i współczesnym.
  • uczeń ćwiczy umiejętność zrozumienia różnych punktów widzenia bohaterów powieści i analizowania ich postaw wobec zmian społecznych, rozwijając empatię i zdolność do dialogu.
  • uczeń ćwiczyć formułowanie i obronę swoich opinii, zarówno na temat postaci literackich, jak i współczesnych problemów społecznych, rozwijając umiejętności dyskusyjne.