Przyjrzymy się wielkim przemianom społeczeństwa polskiego z czasów Bogumiła i Barbary z „Nocy i dni”. Zaproponujemy odczytanie powieści jako wielogłosu w dyskusji nad historią, a także nad obawami i nadziejami związanymi z przyszłością. Głosami swoich bohaterów Dąbrowska dokonuje refleksji nad położeniem i aspiracjami różnych klas społecznych, a także spuścizną narodu i projektami nowych form organizacji społeczeństwa.
Co oferujemy?
- zajęcia z udziałem uczestników: każdy może zadawać pytania i formułować opinie, motywujemy wszystkich uczestników do udziału w dyskusji
- analizę literacką: odczytujemy „Noce i dnie” jako dialog różnych głosów społecznych i refleksję nad przyszłością Polski,
- współczesna interpretacja powieści: zastanawiamy się nad aktualnym znaczeniem przesłań w powieści i ich związkiem z aktualnymi problemami społecznymi
Szczegóły:
- wiek uczestników: uczniowie szkół ponadpodstawowych, studenci
- czas trwania: 60 minut
- koszt: 10 zł/os.
Dla nauczycieli
Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Szkoły ponadpodstawowe:
- uczeń zdobywa wiedzę na temat przemian społecznych i historycznych, jakie zachodziły w Polsce na przełomie XIX i XX wieku, na przykładzie powieści „Noc i dnie” Marii Dąbrowskiej.
- uczniowie umie analizować powieść Dąbrowskiej jako wielogłos, który przedstawia różne perspektywy społeczne i stanowi refleksję nad przyszłością Polski.
- uczniowie potrafi rozpoznać i omówić bohaterów powieści „Noc i dnie” oraz ich miejsce w strukturze społecznej Polski, zwracając uwagę na różnice klasowe, ambicje i nadzieje.
- uczeń potrafi zinterpretować przesłanie powieści w kontekście rozważań nad przyszłością Polski, analizując nadzieje i lęki bohaterów związane z nadchodzącą zmianą ustrojową i społeczną.
- uczeń potrafi zidentyfikować aktualne problemy społeczne i odnosi je do przesłań zawartych w powieści, zastanawiając się, które aspekty tej refleksji są nadal aktualne we współczesnej Polsce.
- uczeń aktywnie uczestniczy w dyskusji, formułując opinie na temat przeszłości i przyszłości społeczeństwa polskiego oraz uzasadniając swoje stanowiska na podstawie tekstu literackiego i współczesnych wydarzeń.
- uczeń rozwija zdolność do refleksji nad przemianami społecznymi i politycznymi, zarówno w kontekście historycznym, jak i współczesnym.
- uczeń ćwiczy umiejętność zrozumienia różnych punktów widzenia bohaterów powieści i analizowania ich postaw wobec zmian społecznych, rozwijając empatię i zdolność do dialogu.
- uczeń ćwiczyć formułowanie i obronę swoich opinii, zarówno na temat postaci literackich, jak i współczesnych problemów społecznych, rozwijając umiejętności dyskusyjne.