Podczas zajęć poznajemy zarówno najważniejsze, jak i mniej znane dzieła pisarki. Jej twórczość prezentujemy w kontekście biograficznym i historycznym. Uczestnicy nie tylko dowiedzą się, jakie były źródła inspiracji pisarki, ale także jaka była jej perspektywa ideowa i system wartości.

Co oferujemy?

  • podróż w literacką przeszłość: odkrywamy kluczowe momenty w twórczości Marii Dąbrowskiej, poznajemy życie pisarki i jej sposób postrzegania świata,
  • umieszczenie literatury w konkretnym kontekście: poznajemy wydarzenia historyczne, które kształtowały twórczość pisarki,
  • perspektywę ideową: badamy tematy podejmowane przez Dąbrowską, takie jak przemiany społeczne, tożsamość narodowa czy relacje międzyludzkie

Szczegóły:

  • wiek uczestników: uczniowie szkół ponadpodstawowych, studenci
  • czas trwania: 60 minut
  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli

Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Szkoły ponadpodstawowe:

  • uczeń poznaje najważniejsze dzieła Dąbrowskiej, rozumie ich kontekst biograficzny, historyczny i ideowy, a także odkrywa inspiracje, które kształtowały jej twórczość.
  • uczeń potrafi rozpoznać i omówić najważniejsze dzieła Dąbrowskiej, zwracając uwagę na ich tematyczne i literackie aspekty.
  • uczeń potrafi wskazać kluczowe wydarzenia biograficzne i historyczne, które miały wpływ na twórczość Dąbrowskiej, takie jak I wojna światowa, odzyskanie niepodległości, czy zmiany społeczne w Polsce.
  • uczeń identyfikuje i analizuje najważniejsze tematy w twórczości pisarki, takie jak przemiany społeczne, tożsamość narodowa, konflikt pokoleń czy relacje międzyludzkie.
  • uczeń umie umiejscowić twórczość Dąbrowskiej w szerszym kontekście historycznym i społecznym, zauważając, jak ówczesne wydarzenia wpływały na pisarstwo autorki.
  • uczeń rozwija umiejętność dostrzegania w literaturze narzędzia do rozważania problemów społecznych, politycznych i ideowych.
  • uczeń aktywnie uczestniczy w dyskusji na temat wartości i problemów podejmowanych przez Dąbrowską, co pozwoli na rozwijanie umiejętności formułowania argumentów i słuchania innych.
  • uczeń odnajduje analogie pomiędzy problemami podejmowanymi przez Dąbrowską a współczesnymi wyzwaniami społecznymi i politycznymi.