Na naszych zajęciach przyjrzymy się tradycyjnej technice drukarstwa tekstylnego i papierowego. Zapoznamy się z historią oraz rzemiosłem ludowego zdobnictwa, ucząc się, jak dawniej tworzono wzory na tkaninach i papierze. Poznamy różne metody wykonywania matryc oraz sposoby nanoszenia barwnika na powierzchnię. W części warsztatowej samodzielnie wykonamy własne wzory z wykorzystaniem przygotowanych matryc (np. z ziemniaka, brukwi, kartonu, styropianu).
UWAGA! UAFRBOWANE W TRAKCIE WARSZTATU TKANINY NIE NADAJĄ SIĘ DO PRANIA. Prosimy o przyniesienie na warsztaty jednej rzeczy (np. koszulka, poszewka na poduszkę) w jasnym jednolitym kolorze, wykonanej z lnu lub bawełny.
Co oferujemy?
- poznanie historii rzemiosła ludowego: omówimy dzieje drukarstwa tekstylnego i papierowego, jego funkcje oraz znaczenie w kulturze ludowej
- doświadczenie twórczej pracy: uczestnicy stworzyą własne matryce i wykonają odbitki na tkaninie i papierze
- nauka przez praktykę: zobaczymy, jak tradycyjne metody zdobnictwa można stosować współcześnie
Szczegóły:
- wiek uczestników: uczniowie szkoły podstawowej, uczniowie szkół ponadpodstawowych
- czas trwania: 90 minut
- koszt: 25 zł/os.
Dla nauczycieli
Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Szkoła podstawowa klasy 1-3:
- uczeń poznaje podstawowe informacje o tradycyjnych metodach zdobienia tkanin i papieru.
- uczeń uczestniczy w warsztatach, tworząc własne wzory metodą druku.
- uczeń rozwija zdolności manualne i kreatywność poprzez pracę z różnego rodzaju matrycami.
Szkoła podstawowa klasy 4-8:
- uczeń zdobywa wiedzę o dawnych technikach zdobnictwa tekstylnego i papierowego.
- uczeń analizuje proces powstawania druku ludowego oraz rozpoznaje jego zastosowanie w kulturze i życiu codziennym.
- uczeń rozwija umiejętności projektowania i komponowania wzorów na tekstyliach i papierze.
Szkoły ponadpodstawowe:
- uczeń analizuje znaczenie i funkcję drukarstwa ludowego w kontekście historii i sztuki ludowej.
- uczeń łączy teorię z praktyką, wykonując własne prace z wykorzystaniem tradycyjnych technik.
- uczeń potrafi porównać dawne metody zdobnictwa tekstylnego i papierowego z nowoczesnymi technikami druku.