Na naszych zajęciach przyjrzymy się tradycyjnej technice drukarstwa tekstylnego i papierowego. Zapoznamy się z historią oraz rzemiosłem ludowego zdobnictwa, ucząc się, jak dawniej tworzono wzory na tkaninach i papierze. Poznamy różne metody wykonywania matryc oraz sposoby nanoszenia barwnika na powierzchnię. W części warsztatowej samodzielnie wykonamy własne wzory z wykorzystaniem przygotowanych matryc (np. z ziemniaka, brukwi, kartonu, styropianu).

UWAGA! UAFRBOWANE W TRAKCIE WARSZTATU TKANINY NIE NADAJĄ SIĘ DO PRANIA. Prosimy o przyniesienie na warsztaty jednej rzeczy (np. koszulka, poszewka na poduszkę) w jasnym jednolitym kolorze, wykonanej z lnu lub bawełny.

Co oferujemy?

  • poznanie historii rzemiosła ludowego: omówimy dzieje drukarstwa tekstylnego i papierowego, jego funkcje oraz znaczenie w kulturze ludowej
  • doświadczenie twórczej pracy: uczestnicy stworzyą własne matryce i wykonają odbitki na tkaninie i papierze
  • nauka przez praktykę: zobaczymy, jak tradycyjne metody zdobnictwa można stosować współcześnie

Szczegóły:

  • wiek uczestników: uczniowie szkoły podstawowej, uczniowie szkół ponadpodstawowych
  • czas trwania: 90 minut
  • koszt: 25 zł/os.

Dla nauczycieli

Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Szkoła podstawowa klasy 1-3:

  • uczeń poznaje podstawowe informacje o tradycyjnych metodach zdobienia tkanin i papieru.
  • uczeń uczestniczy w warsztatach, tworząc własne wzory metodą druku.
  • uczeń rozwija zdolności manualne i kreatywność poprzez pracę z różnego rodzaju matrycami.

Szkoła podstawowa klasy 4-8:

  • uczeń zdobywa wiedzę o dawnych technikach zdobnictwa tekstylnego i papierowego.
  • uczeń analizuje proces powstawania druku ludowego oraz rozpoznaje jego zastosowanie w kulturze i życiu codziennym.
  • uczeń rozwija umiejętności projektowania i komponowania wzorów na tekstyliach i papierze.

Szkoły ponadpodstawowe:

  • uczeń analizuje znaczenie i funkcję drukarstwa ludowego w kontekście historii i sztuki ludowej.
  • uczeń łączy teorię z praktyką, wykonując własne prace z wykorzystaniem tradycyjnych technik.
  • uczeń potrafi porównać dawne metody zdobnictwa tekstylnego i papierowego z nowoczesnymi technikami druku.