Na naszych zajęciach przyjrzymy się twórczości Marii Dąbrowskiej w kontekście lokalnym. Postaramy się rozpoznać prawdziwe miejsca i zdarzenia, ale także pierwowzory bohaterów literackich. Spojrzymy na najbliższą okolicę oczami Dąbrowskiej, aby zrozumieć, jak przemiany regionu wpisały się w szerszy kontekst historyczny Polski i świata.

Co oferujemy?

  • przybliżenie lokalnej historii: rozmawiamy o autentycznych wydarzeniach w regionie i zastanawiamy się, jak odzwierciedlały zmiany zachodzące w kraju,
  • wspólne odkrywanie: przyglądamy się miejscom opisanym przez pisarkę i próbujemy zrozumieć, jak życie w tych okolicach wpływało na twórczość i refleksje Dąbrowskiej,
  • zrozumienie historii przez literaturę: analizujemy, jak w twórczości Dąbrowskiej przeplatają się lokalne wydarzenia z szerszymi procesami historycznymi

Szczegóły:

  • wiek uczestników: uczniowie szkoły podstawowej, uczniowie szkół ponadpodstawowych, studenci
  • czas trwania: 90 minut
  • koszt: 15 zł/os.

Dla nauczycieli

Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Szkoła podstawowa klasy 1-3:

  • uczeń uczy się o miejscach związanych z Kaliszem i Russowem, dowiadując się, które z tych miejsc pojawiły się w twórczości Marii Dąbrowskiej i jakie miały znaczenie dla pisarki.
  • uczeń rozpoznaje, jak literatura, na przykład w książkach Dąbrowskiej, może opowiadać o prawdziwych miejscach, ludziach i wydarzeniach z ich własnego regionu.
  • na podstawie prostych fragmentów utworów Dąbrowskiej uczeń analizuje, jak miejsca i wydarzenia z ich okolicy zostały przeniesione do literatury.

Szkoła podstawowa klasy 4-8:

  • uczeń identyfikuje, które elementy Kalisza i Russowa pojawiają się w książkach Marii Dąbrowskiej.
  • uczeń rozpoznaje, w jaki sposób Dąbrowska wprowadza prawdziwe wydarzenia do swoich książek, oraz analizuje jak jej bohaterowie mogą odzwierciedlać postacie i sytuacje z rzeczywistego świata.
  • uczeń uczy się, jak procesy historyczne, w tym przemiany społeczne i kulturowe w regionie, wpłynęły na twórczość literacką, a także jak literatura może stanowić komentarz do tych wydarzeń.

Szkoły ponadpodstawowe:

  • uczeń analizuje, jak Dąbrowska w swojej twórczości odwzorowuje realia Kalisza i Russowa, łącząc je z szerszym kontekstem historycznym Polski.
  • uczeń bada, jak postacie z książek Dąbrowskiej mogą stanowić pierwowzory osób z życia pisarki lub mieszkańców regionu, a także jak ich losy są powiązane z historycznymi przemianami.
  • uczeń uczy się, jak literatura może wpływać na odbiorców i budować więź z lokalną historią, zachęcając do refleksji nad przemianami społecznymi, które zachodziły w Polsce w czasach Dąbrowskiej.
  • uczeń potrafi wskazać, jak twórczość Marii Dąbrowskiej wpisuje się w szerszy kontekst literacki i historyczny, omawiając wpływ wydarzeń lokalnych na procesy narodowe i światowe.