Maria Konopnicka, Maria Dąbrowska, Adam Asnyk, Tadeusz Kulisiewicz, Stefan Szolc-Rogoziński, Arnold Fibiger… długo można by tak wymieniać. Podczas tej lekcji nie tylko zaprezentujemy sylwetki wybitnych Kaliszan, ale odkryjemy jak ich życie, twórczość i pasje były nierozerwalnie związane z tym wyjątkowym miastem.

Co oferujemy?

  • zwiedzanie Wystawy Historii Kalisza: podczas lekcji uczniowie zapoznają się z unikalnymi pamiątkami po Kaliszanach, którzy na stałe wpisali się w historię miasta
  • karty pracy: materiały edukacyjne pomogą w przyswajaniu i utrwalaniu wiedzy w sposób interaktywny, angażujący uczestników
  • poznanie kontekstu życia i twórczości wybitnych Kaliszan: uczniowie dowiedzą się, co miało wpływ na życie i twórczość tych postaci oraz jaką rolę w ich dorobku odegrał Kalisz

Szczegóły:

  • wiek uczestników: uczniowie klas 4-8 szkół podstawowych, uczniowie szkół ponadpodstawowych
  • czas trwania: 45-60 minut
  • koszt: 10 zł/os.

Dla nauczycieli

Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Dzięki tym zajęciom uczniowie nie tylko poznają wybitnych mieszkańców Kalisza, ale także zrozumieją, jak miejsce ich urodzenia i działalności wpłynęło na ich życie i twórczość. Wzbogaci to ich wiedzę historyczną, literacką i kulturową, wzmacniając jednocześnie poczucie lokalnej tożsamości.

Szkoła podstawowa (klasy IV-VIII)

  • Uczeń poznaje znaczenie wybitnych postaci historycznych i ich wpływ na rozwój regionu oraz kraju.
  • Uczeń identyfikuje lokalnych bohaterów i omawia ich dokonania w kontekście historii Polski.
  • Uczeń rozumie wpływ miast i regionów na rozwój kultury i nauki.
  • Uczeń analizuje związki między biografią pisarza a jego twórczością.
  • Uczeń dostrzega znaczenie dorobku wybitnych mieszkańców dla rozwoju społecznego i kulturowego miasta oraz regionu.
  • Uczeń rozumie znaczenie pamięci historycznej i działań na rzecz ochrony dziedzictwa kulturowego.

Szkoła ponadpodstawowa

  • Uczeń identyfikuje kluczowe postacie związane z historią Polski i ich znaczenie dla rozwoju kultury, nauki i społeczeństwa.
  • Uczeń analizuje, w jaki sposób działalność wybitnych jednostek wpłynęła na kształtowanie lokalnej i narodowej tożsamości.
  • Uczeń rozumie wpływ środowiska i doświadczeń życiowych twórców na ich dzieła.
  • Uczeń analizuje znaczenie postaci historycznych i artystycznych dla dziedzictwa kulturowego regionu.
  • Uczeń rozumie rolę biografii w interpretacji dzieł sztuki i literatury.
  • Uczeń rozumie, jak kontekst kulturowy i historyczny wpływał na działalność artystów.