Średniowieczne grody mieniły się bogactwem kolorów – od najdawniejszych czasów wykorzystywano rośliny do barwienia tkanin i ubrań, nadając im wyjątkowe odcienie. Wspólnie odkrywamy jak z szyszek olchowych uzyskiwano żółty kolor, a z liści urzetu intensywny niebieski! To wyjątkowa okazja, by poznać dawne techniki farbiarskie i samodzielnie pofarbować materiałową torbę.
Co oferujemy?
- poznanie świata roślin i ich właściwości: dowiadujemy się, jak rośliny były wykorzystywane w dawnych pracowniach farbiarskich,
- prezentację dawnych metod przetwarzania surowców roślinnych: nauczymy się technik farbowania dawnymi metodami i poznamy ich znaczenie dla rzemiosła,
- rozwijanie umiejętności manualnych i kreatywności: samodzielne farbowanie dawnymi metodami.
Szczegóły:
- wiek uczestników: zajęcia dostosowujemy do dzieci od 7 roku życia po dorosłych
- czas trwania: 60 minut
- koszt: 25 zł/os.
Dla nauczycieli
Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Szkoła podstawowa klasy 1-3
- poszerzanie wiedzy o roślinach i ich zastosowaniu w średniowiecznych technikach barwiarskich.
- rozwijanie umiejętności manualnych i kreatywności poprzez samodzielne farbowanie materiałów.
- kształtowanie świadomości ekologicznej, zwracając uwagę na naturalne źródła kolorów.
- uczniowie będą potrafili wskazać rośliny używane do pozyskiwania barwników w średniowieczu (np. urzet, olcha).
- uczniowie będą aktywnie uczestniczyć w procesie farbowania torby materiałowej, wykorzystując techniki znane w średniowieczu.
- uczniowie będą rozwijać zdolności manualne i kreatywność, tworząc unikalne wzory kolorystyczne.
Szkoła podstawowa klasy 4-8
- rozwijanie wiedzy na temat zastosowań roślin w średniowieczu, ze szczególnym uwzględnieniem barwienia tkanin.
- rozwijanie umiejętności manualnych poprzez stosowanie tradycyjnych metod farbiarskich.
- zrozumienie historycznego znaczenia roślin i barwników w rzemiośle średniowiecznym.
- uczniowie będą potrafili opisać różne rośliny wykorzystywane do barwienia tkanin w średniowieczu oraz poznać ich właściwości (np. urzet, szyszki olchowe).
- uczniowie będą aktywnie uczestniczyć w farbowaniu materiału, poznając dawne techniki barwiarskie.
- uczniowie będą potrafili wyjaśnić, dlaczego barwniki naturalne były tak ważne w średniowiecznym rzemiośle i jakie miały znaczenie dla kultury.
Szkoły ponadpodstawowe:
- poszerzanie wiedzy na temat historycznych metod barwienia tkanin, z uwzględnieniem roli roślin w procesie farbiarskim.
- rozwijanie umiejętności manualnych i artystycznych poprzez praktyczne zastosowanie dawnych technik farbowania.
- zrozumienie znaczenia naturalnych barwników w kontekście kultury średniowiecznej oraz ich wpływu na przemiany rzemieślnicze.
- uczniowie będą potrafili opisać średniowieczne techniki pozyskiwania barwników z roślin oraz ich zastosowanie w rzemiośle.
- uczniowie będą w stanie wyjaśnić, jak wykorzystanie roślinnych barwników wpłynęło na rozwój przemysłu tkanin i odzieży w średniowieczu.
- uczniowie będą potrafili samodzielnie zastosować dawne metody farbowania, tworząc oryginalne wzory na torbach materiałowych.