Pszczoły to najmniejsze z ptaków, które rodzą się z ciał padłych wołów… brzmi podejrzanie? I słusznie! To tylko jeden z mitów, który krążył w średniowieczu. Podczas naszej lekcji oddzielimy mity od faktów, odkryjemy dawne przekonania na temat pszczół jak i poznamy współczesną rolę tych owadów w ekosystemie. Pszczelarz opowie nam, dlaczego te owady są tak niezwykle ważne.

Co oferujemy?

  • rozróżnienie mitu od nauki: poznajmy niezwykłe średniowieczne przekonania o pszczołach i możemy je porównać z współczesnymi odkryciami naukowymi,
  • spotkanie z prawdziwym pszczelarzem: świetna okazja, by poznać ten wyjątkowy i rzadki zawód,
  • lepsze rozumienie ekosystemu: łącząc ciekawostki historyczne z wiedzą ze świata przyrody, zrozumiemy, jak wielką rolę pełnią pszczoły i co każdy z nas może robić, żeby je chronić

Szczegóły:

  • wiek uczestników: zajęcia dostosowujemy do każdej grupy wiekowej – od dzieci po dorosłych
  • czas trwania: 60 minut
  • koszt: 20 zł/os.

Dla nauczycieli

Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Przedszkole:

  • zwiększenie zainteresowania przyrodą i zwierzętami, w tym pszczołami.
  • rozwijanie wyobraźni i umiejętności rozróżniania rzeczywistości od fikcji.
  • kształtowanie postaw ochrony środowiska i dbania o pszczoły.
  • dzieci będą mogły poznać pszczoły jako pożyteczne owady, które żyją w ulu.
  • dzieci będą rozumieć, że nie wszystkie informacje, które słyszymy, są prawdziwe, a niektóre to mity.
  • dzieci będą wiedziały, dlaczego pszczoły są ważne dla przyrody i jak można o nie dbać.

Szkoła podstawowa klasy 1-3:

  • poszerzenie wiedzy o pszczołach i ich roli w ekosystemie.
  • rozróżnianie mitów od faktów, szczególnie w kontekście średniowiecznych przekonań o pszczołach.
  • kształtowanie postaw proekologicznych poprzez zrozumienie roli pszczół w przyrodzie.
  • uczniowie będą potrafili wymienić przynajmniej 3 fakty na temat pszczół i ich roli w ekosystemie.
  • uczniowie będą umieli rozpoznać popularne mity o pszczołach i porównać je z współczesnymi odkryciami.
  • uczniowie będą rozumieli, jak dbać o pszczoły i dlaczego ich ochrona jest ważna dla środowiska.

Szkoła podstawowa klasy 4-8:

  • poszerzanie wiedzy na temat roli pszczół w ekosystemie i ich znaczenia w przyrodzie.
  • analiza średniowiecznych mitów o pszczołach i ich konfrontacja z naukową wiedzą współczesną.
  • kształtowanie odpowiedzialności ekologicznej i działań na rzecz ochrony pszczół.
  • uczniowie będą potrafili wyjaśnić, jakie były średniowieczne mity o pszczołach oraz porównać je z współczesnymi faktami.
  • uczniowie będą rozumieli, jak pszczoły wpływają na ekosystem oraz jakie mają znaczenie dla zapylania roślin.
  • uczniowie będą w stanie zaproponować działania, które pomagają chronić pszczoły i inne owady zapylające.

Szkoły ponadpodstawowe:

  • poszerzanie wiedzy o biologii pszczół i ich roli w funkcjonowaniu ekosystemów.
  • zrozumienie różnic między średniowiecznymi przekonaniami a współczesną wiedzą naukową o pszczołach.
  • kształtowanie świadomości ekologicznej i podejmowanie działań na rzecz ochrony pszczół w kontekście współczesnych wyzwań.
  • uczniowie będą w stanie szczegółowo wyjaśnić rolę pszczół w ekosystemie i ich wpływ na bioróżnorodność.
  • uczniowie będą analizować, jak średniowieczne mity o pszczołach różniły się od dzisiejszego rozumienia ich biologii.
  • uczniowie będą potrafili wskazać współczesne zagrożenia dla pszczół oraz proponować rozwiązania, które mogą pomóc w ich ochronie.