Zastanawialiście się kiedyś czy w średniowieczu zwykły chłop mógł zostać rycerzem? Awans społeczny w tamtych czasach był zjawiskiem rzadkim, ale nie niemożliwym. Podczas lekcji przedstawimy historię kmiecego syna, która wspinał się po szczeblach drabiny feudalnej. Zdobywał coraz lepszy ekwipunek, by w końcu dostąpić pasowania na rycerza.
Co oferujemy?
- poznanie średniowiecznej ścieżki kariery: w ciekawy sposób prezentujemy drogę awansu społecznego w feudalnym świecie,
- poznanie przekroju społeczeństwa: na przykładzie jak zmieniało się uzbrojenie wraz ze wzrostem pozycji i majątku można lepiej zrozumieć średniowieczną codzienność,
- przybliżenie realiów rycerskiej rzeczywistości: uczestnicy dowiedzą się,jak wyglądały przygotowania do bitwy i trening rycerski
Szczegóły:
- wiek uczestników: zajęcia dostosowujemy do dzieci w wieku od 7 lat po dorosłych.
- czas trwania: 60 minut
- koszt: 20 zł/os.
Dla nauczycieli
Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Szkoła podstawowa klasy 1-3
- poszerzanie wiedzy o strukturze feudalnej i średniowiecznej hierarchii społecznej.
- rozwijanie umiejętności analizy historycznych postaci, takich jak rycerz, i zrozumienie roli, jaką odgrywał w średniowiecznym społeczeństwie.
- kształtowanie umiejętności rozumienia pojęć związanych z awansem społecznym i przygotowaniami do bitwy.
- uczniowie będą potrafili wymienić etapy, przez które musiał przejść młody człowiek, aby zostać rycerzem.
- uczniowie rozwiną umiejętności analizy historycznej, badając, jak zmieniało się życie społeczne w średniowieczu.
- uczniowie będą rozumieli, czym jest rycerska ścieżka kariery i jakie były wymagania do uzyskania pasowania na rycerza.
Szkoła podstawowa klasy 4-8
- zgłębianie wiedzy na temat struktury feudalnej i roli rycerzy w średniowiecznym społeczeństwie.
- zrozumienie mechanizmów awansu społecznego oraz jego wpływu na życie jednostki.
- analiza realiów przygotowań do bitwy oraz roli rycerzy w kontekście średniowiecznych konfliktów.
- uczniowie będą potrafili opisać proces awansu społecznego w feudalnym systemie, uwzględniając drogę chłopa do rycerza.
- uczniowie będą potrafili scharakteryzować uzbrojenie i umiejętności rycerskie, wskazując na różnice w ekwipunku w zależności od statusu społecznego.
- uczniowie będą rozumieli, jakie przygotowania i treningi były niezbędne, aby stać się rycerzem, oraz jakie były obowiązki rycerza w średniowieczu.
Szkoły ponadpodstawowe:
- poszerzanie wiedzy o strukturze społecznej średniowiecza oraz roli rycerzy w kontekście feudalizmu.
- analiza procesu awansu społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem różnic w uzbrojeniu i statusie społecznym.
- zrozumienie realiów życia rycerskiego, w tym przygotowań do bitwy oraz wyzwań związanych z byciem rycerzem.
- uczniowie będą potrafili szczegółowo opisać drogę awansu społecznego w średniowieczu, uwzględniając różnice w statusie i ekwipunku.
- uczniowie będą w stanie porównać uzbrojenie rycerza na różnych etapach jego kariery, a także zrozumieć, jak zmieniała się rola rycerzy w średniowiecznych społeczeństwach.
- uczniowie będą rozumieli, jakie były przygotowania do bitwy oraz jak wyglądał trening rycerski w kontekście średniowiecznych wojen i konfliktów.