Zastanawialiście się kiedyś czy w średniowieczu zwykły chłop mógł zostać rycerzem? Awans społeczny w tamtych czasach był zjawiskiem rzadkim, ale nie niemożliwym. Podczas lekcji przedstawimy historię kmiecego syna, która wspinał się po szczeblach drabiny feudalnej. Zdobywał coraz lepszy ekwipunek, by w końcu dostąpić pasowania na rycerza.

Co oferujemy?

  • poznanie średniowiecznej ścieżki kariery: w ciekawy sposób prezentujemy drogę awansu społecznego w feudalnym świecie,
  • poznanie przekroju społeczeństwa: na przykładzie jak zmieniało się uzbrojenie wraz ze wzrostem pozycji i majątku można lepiej zrozumieć średniowieczną codzienność,
  • przybliżenie realiów rycerskiej rzeczywistości: uczestnicy dowiedzą się,jak wyglądały przygotowania do bitwy i trening rycerski

Szczegóły:

  • wiek uczestników: zajęcia dostosowujemy do dzieci w wieku od 7 lat po dorosłych.
  • czas trwania: 60 minut
  • koszt: 20 zł/os.

Dla nauczycieli

Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Szkoła podstawowa klasy 1-3

  • poszerzanie wiedzy o strukturze feudalnej i średniowiecznej hierarchii społecznej.
  • rozwijanie umiejętności analizy historycznych postaci, takich jak rycerz, i zrozumienie roli, jaką odgrywał w średniowiecznym społeczeństwie.
  • kształtowanie umiejętności rozumienia pojęć związanych z awansem społecznym i przygotowaniami do bitwy.
  • uczniowie będą potrafili wymienić etapy, przez które musiał przejść młody człowiek, aby zostać rycerzem.
  • uczniowie rozwiną umiejętności analizy historycznej, badając, jak zmieniało się życie społeczne w średniowieczu.
  • uczniowie będą rozumieli, czym jest rycerska ścieżka kariery i jakie były wymagania do uzyskania pasowania na rycerza.

Szkoła podstawowa klasy 4-8

  • zgłębianie wiedzy na temat struktury feudalnej i roli rycerzy w średniowiecznym społeczeństwie.
  • zrozumienie mechanizmów awansu społecznego oraz jego wpływu na życie jednostki.
  • analiza realiów przygotowań do bitwy oraz roli rycerzy w kontekście średniowiecznych konfliktów.
  • uczniowie będą potrafili opisać proces awansu społecznego w feudalnym systemie, uwzględniając drogę chłopa do rycerza.
  • uczniowie będą potrafili scharakteryzować uzbrojenie i umiejętności rycerskie, wskazując na różnice w ekwipunku w zależności od statusu społecznego.
  • uczniowie będą rozumieli, jakie przygotowania i treningi były niezbędne, aby stać się rycerzem, oraz jakie były obowiązki rycerza w średniowieczu.

Szkoły ponadpodstawowe:

  • poszerzanie wiedzy o strukturze społecznej średniowiecza oraz roli rycerzy w kontekście feudalizmu.
  • analiza procesu awansu społecznego, ze szczególnym uwzględnieniem różnic w uzbrojeniu i statusie społecznym.
  • zrozumienie realiów życia rycerskiego, w tym przygotowań do bitwy oraz wyzwań związanych z byciem rycerzem.
  • uczniowie będą potrafili szczegółowo opisać drogę awansu społecznego w średniowieczu, uwzględniając różnice w statusie i ekwipunku.
  • uczniowie będą w stanie porównać uzbrojenie rycerza na różnych etapach jego kariery, a także zrozumieć, jak zmieniała się rola rycerzy w średniowiecznych społeczeństwach.
  • uczniowie będą rozumieli, jakie były przygotowania do bitwy oraz jak wyglądał trening rycerski w kontekście średniowiecznych wojen i konfliktów.