W trakcie fascynującej lekcji przenosimy się w czasy średniowiecza, by poznać mistrza sztuki polowania z ptakami drapieżnymi, czyli ptasznika. Dowiemy się, jaką rolę odgrywał w dawnych czasach. W trakcie zajęć każdy będzie miał okazję stanąć twarzą w twarz z prawdziwymi ptakami drapieżnymi i zgłębić tajniki ich naturalnego zachowania.
Co oferujemy?
- poznanie historii i tradycji związanych z rolą sokolnika: dowiemy się więcej o polowaniach z ptakami drapieżnikami i jak przekazywano tę rolę z pokolenia na pokolenie,
- niezapomniane emocje: obserwowanie drapieżnych ptaków w akcji to zawsze ogromne przeżycie, które na długo pozostaje w pamięci uczestników,
- oryginalne zajęcia terenowe: każdy uczestnik będzie mógł spróbować swoich sił w podstawowych technikach związanych z opieką nad ptakami drapieżnymi, takich jak noszenie rękawicy ochronnej czy nauka podstawowych gestów przyciągających ptaki.
Szczegóły:
- UWAGA: zajęcia dostępne tylko w piątki!
- wiek uczestników: zajęcia dostosowujemy do każdej grupy wiekowej – od dzieci po dorosłych
- czas trwania: 60 minut
- koszt: 35 zł/os.
Dla nauczycieli
Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową
Przedszkole:
- rozwijanie wyobraźni i zainteresowania przyrodą, szczególnie w kontekście ptaków drapieżnych.
- kształtowanie postaw szacunku dla zwierząt i zrozumienia ich naturalnych zachowań.
- rozwijanie umiejętności obserwacji i rozróżniania różnych rodzajów ptaków.
- dzieci będą mogły rozpoznać ptaki drapieżne, takie jak sokoły, i poznać ich charakterystyczne cechy.
- dzieci rozwiną umiejętności obserwacji, ucząc się o tym, jak ptaki drapieżne łowią i co je wyróżnia.
- dzieci będą wiedziały, że ptaki drapieżne mają swoje miejsce w przyrodzie i odgrywają ważną rolę w ekosystemie.
Szkoła podstawowa klasy 1-3:
- zgłębianie wiedzy o ptakach drapieżnych i ich roli w historii polowań.
- rozwijanie umiejętności poznawania i szacowania tradycji związanych z sokolnictwem.
- kształtowanie postaw odpowiedzialności i szacunku dla zwierząt, zwłaszcza dzikich ptaków.
- uczniowie będą potrafili wymienić przynajmniej 3 gatunki ptaków drapieżnych i opisać ich cechy.
- uczniowie będą wiedzieli, jaką rolę w średniowieczu odgrywał sokolnik i w jaki sposób polowano z ptakami drapieżnymi.
- uczniowie będą rozumieli, jak należy zachować się w obecności ptaków drapieżnych i jak dbać o ich bezpieczeństwo.
Szkoła podstawowa klasy 4-8:
- poszerzanie wiedzy o sokolnictwie i tradycjach polowań z ptakami drapieżnymi w średniowieczu.
- zrozumienie roli ptaków drapieżnych w ekosystemie oraz ich znaczenia w historii ludzkości.
- rozwijanie umiejętności obserwacyjnych i praktycznych, związanych z opieką nad ptakami drapieżnymi.
- uczniowie będą potrafili szczegółowo opisać tradycję sokolnictwa oraz rolę sokolników w średniowieczu.
- uczniowie będą potrafili wskazać różnice w zachowaniach ptaków drapieżnych i wyjaśnić ich rolę w ekosystemie.
- uczniowie będą w stanie podać zasady opieki nad ptakami drapieżnymi, w tym podstawowe techniki związane z ich treningiem.
Szkoły ponadpodstawowe:
- zgłębianie tradycji sokolnictwa jako elementu kultury średniowiecznej.
- analiza roli ptaków drapieżnych w historii i ekosystemach, a także ich współczesnej ochrony.
- rozwój umiejętności praktycznych i odpowiedzialności związanych z opieką nad dzikimi zwierzętami.
- uczniowie będą potrafili wyjaśnić historię sokolnictwa oraz jego znaczenie w średniowiecznym społeczeństwie.
- uczniowie będą potrafili omówić rolę ptaków drapieżnych w łańcuchu pokarmowym i ich wpływ na ekosystemy.
- uczniowie będą w stanie rozpoznać techniki związane z treningiem ptaków drapieżnych i zrozumieć etyczne aspekty pracy z dzikimi zwierzętami.