W trakcie fascynującej lekcji przenosimy się w czasy średniowiecza, by poznać mistrza sztuki polowania z ptakami drapieżnymi, czyli ptasznika. Dowiemy się, jaką rolę odgrywał w dawnych czasach. W trakcie zajęć każdy będzie miał okazję stanąć twarzą w twarz z prawdziwymi ptakami drapieżnymi i zgłębić tajniki ich naturalnego zachowania.

Co oferujemy?

  • poznanie historii i tradycji związanych z rolą sokolnika: dowiemy się więcej o polowaniach z ptakami drapieżnikami i jak przekazywano tę rolę z pokolenia na pokolenie,
  • niezapomniane emocje: obserwowanie drapieżnych ptaków w akcji to zawsze ogromne przeżycie, które na długo pozostaje w pamięci uczestników,
  • oryginalne zajęcia terenowe: każdy uczestnik będzie mógł spróbować swoich sił w podstawowych technikach związanych z opieką nad ptakami drapieżnymi, takich jak noszenie rękawicy ochronnej czy nauka podstawowych gestów przyciągających ptaki.

Szczegóły:

  • UWAGA: zajęcia dostępne tylko w piątki!
  • wiek uczestników: zajęcia dostosowujemy do każdej grupy wiekowej – od dzieci po dorosłych
  • czas trwania: 60 minut
  • koszt: 35 zł/os.

Dla nauczycieli

Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Przedszkole:

  • rozwijanie wyobraźni i zainteresowania przyrodą, szczególnie w kontekście ptaków drapieżnych.
  • kształtowanie postaw szacunku dla zwierząt i zrozumienia ich naturalnych zachowań.
  • rozwijanie umiejętności obserwacji i rozróżniania różnych rodzajów ptaków.
  • dzieci będą mogły rozpoznać ptaki drapieżne, takie jak sokoły, i poznać ich charakterystyczne cechy.
  • dzieci rozwiną umiejętności obserwacji, ucząc się o tym, jak ptaki drapieżne łowią i co je wyróżnia.
  • dzieci będą wiedziały, że ptaki drapieżne mają swoje miejsce w przyrodzie i odgrywają ważną rolę w ekosystemie.

Szkoła podstawowa klasy 1-3:

  • zgłębianie wiedzy o ptakach drapieżnych i ich roli w historii polowań.
  • rozwijanie umiejętności poznawania i szacowania tradycji związanych z sokolnictwem.
  • kształtowanie postaw odpowiedzialności i szacunku dla zwierząt, zwłaszcza dzikich ptaków.
  • uczniowie będą potrafili wymienić przynajmniej 3 gatunki ptaków drapieżnych i opisać ich cechy.
  • uczniowie będą wiedzieli, jaką rolę w średniowieczu odgrywał sokolnik i w jaki sposób polowano z ptakami drapieżnymi.
  • uczniowie będą rozumieli, jak należy zachować się w obecności ptaków drapieżnych i jak dbać o ich bezpieczeństwo.

Szkoła podstawowa klasy 4-8:

  • poszerzanie wiedzy o sokolnictwie i tradycjach polowań z ptakami drapieżnymi w średniowieczu.
  • zrozumienie roli ptaków drapieżnych w ekosystemie oraz ich znaczenia w historii ludzkości.
  • rozwijanie umiejętności obserwacyjnych i praktycznych, związanych z opieką nad ptakami drapieżnymi.
  • uczniowie będą potrafili szczegółowo opisać tradycję sokolnictwa oraz rolę sokolników w średniowieczu.
  • uczniowie będą potrafili wskazać różnice w zachowaniach ptaków drapieżnych i wyjaśnić ich rolę w ekosystemie.
  • uczniowie będą w stanie podać zasady opieki nad ptakami drapieżnymi, w tym podstawowe techniki związane z ich treningiem.

Szkoły ponadpodstawowe:

  • zgłębianie tradycji sokolnictwa jako elementu kultury średniowiecznej.
  • analiza roli ptaków drapieżnych w historii i ekosystemach, a także ich współczesnej ochrony.
  • rozwój umiejętności praktycznych i odpowiedzialności związanych z opieką nad dzikimi zwierzętami.
  • uczniowie będą potrafili wyjaśnić historię sokolnictwa oraz jego znaczenie w średniowiecznym społeczeństwie.
  • uczniowie będą potrafili omówić rolę ptaków drapieżnych w łańcuchu pokarmowym i ich wpływ na ekosystemy.
  • uczniowie będą w stanie rozpoznać techniki związane z treningiem ptaków drapieżnych i zrozumieć etyczne aspekty pracy z dzikimi zwierzętami.