Wyruszamy w podróż poprzez wieki i odkrywamy fascynującą historię tkactwa. Rozpoczynamy od od odwiedzin w zagrodzie owiec i opowieści o obróbce wełny, później prezentujemy metody uprawy lnu, by później przejść do przędzenia na wrzecionie i tkania na krośnie. Druga część zajęć to warsztat, podczas którego każdy uczestnik własnoręcznie uszyje szmacianą sakiewkę lub wykona lalkę-motankę.

Co oferujemy?

  • interdyscyplinarne doświadczenie: poznanie surowców tkackich oraz różnych struktur i faktur materiałów, opowieści o dawnych technikach i metodach związanych z tkactwem
  • poznanie warsztatu dawnych rzemieślników: odkrywamy tajniki średniowiecznego rzemiosła w klimacie średniowiecznego grodu,
  • warsztat twórczy: rozwój kreatywności i wyobraźni dzięki samodzielnemu wykonania rękodzieła

Szczegóły:

  • wiek uczestników: zajęcia dostosowujemy do dzieci w wieku od 7 lat po dorosłych
  • czas trwania: 60 minut
  • koszt: 20 zł/os.

Dla nauczycieli

Przykładowe cele lekcji muzealnej wpisujące się w podstawę programową

Szkoła podstawowa klasy 1-3

  • poszerzanie wiedzy o dawnych technikach tkackich i rzemieślniczych.
  • rozwijanie umiejętności manualnych i kreatywności poprzez samodzielne tworzenie rękodzieła.
  • zrozumienie procesu wytwarzania materiałów i tkanin od surowca do gotowego produktu.
  • uczniowie będą potrafili wymienić surowce wykorzystywane w tkactwie, takie jak wełna i len.
  • uczniowie będą uczestniczyć w warsztatach, ucząc się technik szycia i tworzenia prostych form rękodzieła.
  • uczniowie będą w stanie wyjaśnić podstawowe etapy procesu tkackiego: od obróbki surowca do gotowego materiału.

Szkoła podstawowa klasy 4-8

  • zgłębianie wiedzy o historii tkactwa i dawnych technikach rękodzielniczych.
  • rozwijanie umiejętności manualnych i technicznych poprzez tworzenie rękodzieła przy użyciu tradycyjnych metod.
  • zrozumienie znaczenia tkanin w średniowiecznej kulturze i społeczeństwie.
  • uczniowie będą potrafili szczegółowo opisać etapy produkcji tkanin, począwszy od pozyskiwania surowca (wełny, lnu), po przędzenie i tkanie.
  • uczniowie będą uczestniczyć w praktycznych zajęciach związanych z rękodziełem, takich jak szycie szmacianej sakiewki lub robienie lalki-motanki.
  • uczniowie będą rozumieć, jak dawni rzemieślnicy wykorzystywali naturalne surowce i jakie miały one znaczenie w średniowiecznej gospodarce.

Szkoły ponadpodstawowe:

  • poszerzanie wiedzy na temat tkactwa średniowiecznego i jego roli w rozwoju rzemiosła.
  • rozwijanie umiejętności manualnych i technicznych, ucząc się tradycyjnych metod wytwarzania tkanin.
  • zrozumienie historycznego kontekstu tkactwa oraz jego wpływu na życie codzienne w średniowieczu.
  • uczniowie będą potrafili omówić cały proces produkcji tkanin w średniowieczu, od pozyskiwania surowców, przez przędzenie, po tkanie na krośnie.
  • uczniowie będą w stanie stworzyć własne dzieło rękodzielnicze (np. sakiewkę czy lalkę-motankę) i zastosować dawne techniki w pracy twórczej.
  • uczniowie będą rozumieć rolę tkactwa w średniowieczu oraz wpływ tkactwa na rozwój gospodarki i codzienne życie społeczności.